Je zou bijna vergeten dat je naar een stel Madrilenen zit te luisteren

Mijn bijdrage aan de Orgelliedjesbattle op Ondergewaardeerde Liedjes:

Orgelliedjes, wat zijn dat? Nummers die een fantastische orgelpartij hebben, ongeacht wat er verder met het liedje gebeurt? Nummers die gedragen worden door het orgel? Of zijn het nummers die laten horen wat een fantastisch instrument het orgel is?

Als liefhebber van seventies-hardrock en progrock heb ik in elk geval ruime keuze. Maar Jon Lord (Deep Purple), Don Airey (Deep Purple, Rainbow) of Derek Sherinian (Dream Theater), da’s misschien wat voor de hand liggend, hoe mooi het soms ook is. Ik was al bezig met een stukje over de jazzrocktrack Godzillla Vs. King Ghidarah van Spock’s Beard-toetsenist Ryo Okumoto, maar dat is een track waarin je vooral de mogelijkheden van orgel, piano en synths sámen hoort. Erg de moeite waard, maar misschien iets minder geschikt voor deze battle.

Mijn keuze viel uiteindelijk op Speak Low, een helaas inmiddels opgeheven funkgezelschap uit Spanje. Ze wisten mijn aandacht in eerste instantie te trekken met een uiterst funky versie van Michael Jacksons “Thriller”, maar ook de rest van wat ze lieten horen op hun album Hands Up! was meer dan prettig. Een track waarin de wijdepijpenfunk van het gezelschap het orgel als solo-instrument heeft is “I Don’t Need No… What?” In nog geen vier minuten instrumentale funk vergeet je helemaal dat je eigenlijk naar een stel Madrilenen zit te luisteren en trekken blaxploitation-beelden aan je voorbij.

Het illustreert fraai hoe het orgel een lastig te plaatsen instrument blijft. Het heeft toch een beetje het imago van de ultieme lulligheid, en dat van de toetsenist is ongeveer dat van de quasi-intellectuele maar nog steeds niet echt serieus te nemen tegenhanger van de drummer in een band. En toch verandert dat instrument verandert zomaar in de bron van vuige rockklanken bij Jon Lord en in die van zweterige funk bij Speak Low.

Lees vooral ook de andere bijdragen aan de Orgelliedjesbattle op Ondergewaardeerde Liedjes.