In galop door de geschiedenis

Mijn bijdrage aan de Battle Der Maanden op Ondergewaardeerde Liedjes:

Voor het grote publiek brak Iron Maiden door met The Number Of The Beast, maar voor hardrockers was dat een album eerder, met Killers uit 1981. Bruce Dickinson zat nog niet in de band, maar wel was voor het eerst Adrian Smith als gitarist aanwezig.

Waar op het debuutalbum de band nog niet altijd even overtuigend was, hadden ze op Killers hun niche gevonden. Dat was al te horen op de instrumentale opener van het album, The Ides Of March: de galopperende ritmesectie, de twee met elkaar duellerende gitaren en in de titel de literaire aanleg van songwriter en bassist Steve Harris. Anders dan de nog als spooky hardrockonderwerpen weg te zetten Phantom Of The Opera en Transylvania van het debuut was The Ides Of March ofwel een verwijzing naar Romeinse benaming voor de 15e maart, ofwel naar de datum van de moord op Julius Caesar, ofwel wel naar Shakespeares toneelstuk over de moord op Julius Caesar. Later zou Harris daadwerkelijk teksten schrijven over bijvoorbeeld verhalen van thrillerschrijver Alistair Maclean (Where Eagles Dare), science-fictionschrijver Frank Herbert (To Tame A Land) en dichter Samuel Taylor Coleridge (The Rime of the Ancient Mariner).

In één minuut en 46 seconden was The Ides Of March (direct gevolgd door de track Wrathchild) de perfecte samenvatting van het vervolg van de carrière van Iron Maiden: onversneden hardrock, maar met meer intelligentie dan waar het genre credits voor krijgt.

Lees vooral ook de andere bijdragen aan de Battle Der Maanden op Ondergewaardeerde Liedjes.