Met dank aan meneer Tel

Mijn bijdrage aan de Oom en tante-battle op Ondergewaardeerde Liedjes:

Hele generaties op mijn middelbare school hebben vast dezelfde twee herinneringen aan de muziekles. Het leren van maatsoorten met behulp van automerken (een vierkwartsmaat met twee hele noten aan het eind werd zo STU-de-ba-ker, STU-de-ba-ker, DAF- – – , DAF- – – ). En allemaal hebben we The Who’s Tommy er helemaal gehoord en de teksten ervan doorgenomen.. Ik was toen al een overtuigde rocker, maar was nog lang niet zover dat ik allerlei verbanden kon leggen in een muziekstuk. Jan Tel, de muziekleraar op mijn school, leerde mij voor het eerst luisteren naar de samenhang tussen muziek en teksten. Tommy was toen en is tot op de dag van vandaag een prachtig vehikel daarvoor.

Townsend, Daltrey en Entwistle waren nog niet eens halverwege de twintig toen ze hun magnum opus schreven. Townsend was sterk beinvloed door de Indiase goeroe Meher Baba, die ruim veertig jaar in zelfverkozen stilte had geleefd toen hij begin 1969 overleed. Tommy, de hoofdpersoon in de rockopera, wordt eerst deaf, dumb and blind door een trauma, hervindt zijn zintuigen (“Smash The Mirror”), wordt een religieus leider en trekt zich weer terug in zichzelf als zijn volgelingen zich van hem afkeren (“See Me, Feel Me”). Tijdens de eerste periode van stilte krijgt hij LSD toegediend door de Acid Queen, wordt hij mishandeld door Cousin Kevin en is daar ook nog Uncle Ernie. In de film werd Uncle Ernie gespeeld door drummer Keith Moon, maar muzikaal vind ik die versie een stuk minder overtuigend. In het origineel is de impact van de muziek veel groter.

In Do You Think It’s Alright hoor je zijn moeder al bezorgd vragen of het wel verstandig is Tommy achter te laten bij Uncle Ernie. In het aansluitende Fiddle About blijkt waarom: Uncle Ernie kan en wil niet met zijn vingers van zijn neefje afblijven. Trauma op trauma op trauma voor Tommy. Dat wordt benadrukt met dreigende, dalende powerakkoorden in de riff.

Do you think it’s alright
To leave the boy with Uncle Ernie?
Do you think it’s alright
He’s had a few too many tonight
Do you think it’s alright? I think it’s alright

I’m your wicked Uncle Ernie
I’m glad you won’t see or hear me
As I fiddle about, fiddle about, fiddle about

Your mother left me here to mind you
Now I’m doing what I want to
Fiddling about, fiddling about, fiddle about

Down with the bedclothes
Up with your nightshirt
Fiddle about, fiddle about, fiddle about

Fiddle about, fiddle about, fiddle about

You won’t shout as I fiddle about
Fiddle about, fiddle about, fiddle about
Fiddle about, fiddle about, fiddle about

Fiddle about, fiddle about, fiddle about
Fiddle about, fiddle about, fiddle about

Fiddle, fiddle, fiddle

Do You Think It’s Alright? is geschreven door Daltrey en Townsend, Fiddle About door bassist John Entwistle, die het ook zong. Het verhaal was echter bedacht door Townsend. Zou Entwistle geweten hebben van het misbruik dat Townsend had ondergaan door zijn eigen oma? Stel je voor dat je dan decennialang steeds weer “Fiddle About” moet spelen. Het maakt Uncle Ernie nóg meer creepy dan hij al was.

Lees vooral ook de andere bijdragen aan de Oom en tante-battle op Ondergewaardeerde Liedjes.

(Met dank aan OL’s Tricky Dicky voor het opsnorren van het betere fragment.)