Aaneenschakeling van prachtige momenten
Mijn bijdrage aan de Favoriete momenten-battle op Ondergewaardeerde Liedjes:
Ze waren beiden Ier, consumeerden beiden bizarre hoeveelheden genotsmiddelen en overleden beiden daardoor veel te vroeg: Gary Moore en Phil Lynott. Maar tijdens hun loopbaan kwamen ze elkaar keer op keer tegen en iedere keer maakten ze weer prachtige dingen. De klassieker Parisienne Walkways bijvoorbeeld, op Moore’s soloalbum Back On The Streets, vervolgens samen in Thin Lizzy op het prachtige album Black Rose, en in 1985 met de single Out In The Fields, weer op een Moore-soloalbum, Run For Cover.
Zowel Moore als Lynott hechtten aan de Ierse (muzikale) tradities, maar waren ook niet bang heel andere richtingen te verkennen, terwijl beiden bovendien rockers waren met een fijn gevoel voor het schrijven van popliedjes. Op Out In The Fields kwam dat allemaal samen. De single verscheen in 1985 en bleek een van de laatste opnamen te zijn van Phil Lynott, die in januari 1986 overleed.
Out In The Fields ging over The Troubles, de jaren vol religieus geïnspireerde terroristische aanslagen in Noord-Ierland, die de in Belfast geboren Moore uiteraard zeer ter harte gingen. Het standpunt van Moore en Lynott was eenduidig:
It doesn’t matter
if you’re left or to the right.
Don’t try to hide behind the cause
for what you fight.
There’ll be no prisoners taken
when the day is done.
No flag or uniform
ever stopped the bullet from a gun.
Die heldere boodschap werd gekoppeld aan een song eigenlijk een aaneenschakeling was van prachtige momenten. Het intro met de gierende gitaaruithalen, de zang van Lynott en Moore waarbij ingehouden dreigend en donker afgewisseld worden met boosheid op volume, de manier waarop de gitaar erin komt op 1:28, de SynthAxe-gitaar in de brug vanaf 2:00, de shreddersolo vanaf 2:35. En toch is voor mij hèt moment van het nummer die drumbreak vanaf 3:15.
En misschien nog wel het meest opmerkelijk: ook al zat er in de video een drummer mee te timmeren, die drumbreak kwam uit een doosje. Moore experimenteerde in zijn loopbaan vaker met drummachines – soms ook met vreselijke resultaten, zoals op het album A Different Beat – maar hier was het resultaat iets wat geen van de fabelachtige drummers waar hij in al die jaren mee werkte had kunnen verbeteren.
Ruim dertig jaar na het overlijden van Phil Lynott en alweer zeven jaar na het overlijden van Gary Moore staat Out In The Fields nog steeds als een huis. Zelfs met drums uit een doosje en een SynthAxe.
Lees ook de andere bijdragen aan de Favoriete momenten-battle op Ondergewaardeerde Liedjes.