Hollandse meesters

Na het album Seventeen werd tijdens de bijbehorende tour een livealbum opgenomen, waarvan de release gepland was bij de reeks concerten met Flower Kings in 2019. Helaas ging die serie niet door als gevolg van ziekte van toetsenist Ton Scherpenzeel, maar het livealbum is nu alsnog verschenen.

De opnamen zijn gemaakt in De Boerderij in Zoetermeer en Hedon in Zwolle. De band is dezelfde als op het succesvolle album Seventeen, op één positie na: Collin Leijenaar vertrok al snel weer en Hans Eijkenaar keerde terug op de drumkruk. Zoals ik bij Seventeen al constateerde, is Kayak weer een echte progband geworden. De randjes pop zijn er nog wel, maar lang niet zo prominent als in eerdere jaren. Tegelijkertijd zit de band stampvol kwaliteit, met naast Scherpenzeel en Eijkenaar gitarist Marcel Singor, bassist Kristoffer Gildenlöw en zanger Bart Schwertmann. (In gerelateerd releasenieuws: vrijdag verschijnt het nieuwe soloalbum van Singor, Travel Light, en het nieuwe soloalbum van Kristoffer Gildenlöw, Homebound, komt over enkele maanden uit.)

Zeven van de twaalf tracks zijn afkomstig van Seventeen, inclusief de drie langste tracks La Peregrina, Walk Through Fire en Cracks, en dat is niet meer dan logisch. Daarnaast oude krakers als Ruthless Queen (waarin Schwertmann klinkt alsof het altijd al zijn versie was), Rhea, Merlin (die koortjes halverwege!) en Starlight. Zou je niets van de eerdere discografie kennen dan hoor je een mooie mix van tracks, de ene keer wat heavier, de andere keer wat poppier, soms met een gierende gitaar en op andere momenten met de toetsen op de voorgrond. Het zegt enerzijds iets over het materiaal op Seventeen en anderzijds iets over deze band dat het 115 minuten lang een coherent en aangenaam album blijft. Wat ook erg fijn is: het blijft als een echt livealbum aanvoelen. Zeker in progland willen bands nog wel eens doorschieten in perfectionisme, wat livealbums nog wel eens van hun sfeer ontdoet. Hier hoor je een ingespeelde band, die ruimte maakt voor elkaars partijen. Met zo nu en vrij dominante toetsenpartijen en volop koortjes blijft er daardoor genoeg ademruimte over. Kayak beleeft een van zijn beste perioden en dat is volop te horen op Live 2019.

Verzamelalbums kunnen me zelden bekoren omdat ik de sfeer en de spanningsboog van de individuele albums mis. Bij livealbums heb je het voordeel dat er wel een gelijke sfeer is en er voor de setlist ook nagedacht is over de volgorde. Wanneer er dan ook nog eens een rij topmuzikanten het materiaal van decennia bandgeschiedenis over het voetlicht brengt zoals hier, heb je zo ongeveer het perfecte verzamelalbum te pakken. Het album is uitsluitend verkrijgbaar op de Bandcamppagina van de band. Laat je daar niet door weerhouden: deze recensent heeft louter goede ervaringen met aankopen via Bandcamp.

Kayak – Live 2019
(Glassville Records)

Kayak website
Kayak op Bandcamp

Deze recensie en meer op Rockportaal